|
Program zajęć pozalekcyjnych muzyczno-tanecznych
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5695 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH TANECZNO –MUZYCZNYCH
opracowany przez Roberta Korzeniowskiego
Wstęp Muzyka i taniec są jednymi z najważniejszych form aktywności człowieka. Muzyka nie tylko „łagodzi obyczaje” ale przede wszystkim uaktywnia, wywołuje emocje lub po prostu jest świetnym środkiem na łagodzenie stresu. Muzyka towarzyszy człowiekowi od dawna i choć pojawiają się ciągle jej nowe formy i rodzaje to nie ulega wątpliwości, że każdy człowiek, który z nią obcuje jest kimś wyjątkowym, gdyż tak czyni właśnie kontakt z muzycznymi formami. Muzyka taneczna zaś aktywizuje nas ruchowo i sprawia, że jakaś cząstka naszego jestestwa realizuje się w jej dźwiękach sprawiając, ze czujemy się dowartościowani, odstresowani bądź po prostu zrelaksowani.
Muzyka i taniec nabierają szczególnego charakteru w placówce kształcenia specjalnego. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną mogą dzięki tym formom aktywności rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności lub przeżywać otaczający świat.
Od kilku lat pracując z uczniami z upośledzeniem umysłowym wykorzystuję w swej pracy różnorodne formy aktywności muzyczno –tanecznej początkowo jako nauczyciel muzyki potem jako prowadzący zajęcia pozalekcyjne i uważam, że dzięki dobrze opracowanym, przemyślanym i przeprowadzonym zajęciom tego typu można zaktywizować do działania nawet najmniej aktywnego ucznia a nadpobudliwego wyciszyć i zrelaksować. Uważam, że zajęcia muzyczno –taneczne w formie pozalekcyjnej są nie tylko elementem organizacji czasu wolnego naszym uczniom ale przede wszystkim są świetną formą terapii przez sztukę. Dzięki muzyce i tańcowi nawet niepełnosprawny uczeń czuje się dowartościowany, potrzebny i może realizować swoje ukryte i nie zawsze dla nas czytelne i zrozumiałe marzenia.
Zakres tematyczny i cele zajęć
Program zajęć taneczno -muzycznych obejmuje szereg ćwiczeń zgrupowanych w pięć bloków tematycznych. Są to: 1. Śpiew 2. Gra na instrumentach 3. Tworzenie muzyki 4. Taniec i ruch 5. Wiadomości i pojęcia 1. Śpiew: Ćwiczenia głosowe; Wykonywanie piosenek do akompaniamentu -piosenki znane; -nauka piosenek nowych. Cele: -usprawnianie narządów artykulacyjnych odpowiedzialnych za śpiewanie; -bogacenie słownictwa; -rozwijanie pamięci słuchowej; -rozwijanie wyobraźni; -otwartość wobec grupy. 2. Gra na instrumentach: perkusyjnych, na dzwonkach, na gitarze -indywidualna. Cele: -ćwiczenie sprawności manualnej-ćwiczenie pamięci kinestetycznej-rozwijanie zdolności muzycznych-rozwijanie wyobraźni 3. Tworzenie muzyki: Tworzenie utworów jednoczęściowych na zasadzie pytań i odpowiedzi rytmicznych i melodycznych; Tworzenie muzyki na podstawie własnych doznań i osobowości; Zabawy muzyczne. Cele: -rozwijanie wyobraźni muzycznej-usprawnianie narządów mowy-otwartość wobec innych dzieci-rozwijanie osobowości 4. Taniec i ruch: Tańce grupowe; Układy i sekwencje ruchowe do muzyki. Cele: -integracja grupy-rozwijanie pamięci kinestetyczno –ruchowej-usprawnianie dużej motoryki-rozwijanie wyobraźni-otwartość wobec grupy. 5. Wiadomości i pojęcia: Trendy w muzyce; Współcześni wykonawcy polscy i zagraniczni. Cele: -bogacenie słownika -zaznajamianie z pojęciami i terminami muzycznymi
Charakter zajęć Zajęcia i poszczególne ćwiczenia mają służyć rozwijaniu zainteresowań i zdolności uczniów naszej placówki i dlatego będą prowadzone w przyjaznej i pozytywnej atmosferze z wykorzystaniem różnych technik i ćwiczeń integrujących grupę oraz aktywizujących ich do działania.
Forma zajęć Zajęcia muzyczno –taneczne prowadzone będą w formie spotkań indywidualnych i zespołowych z dziećmi i młodzieżą z lekką i umiarkowaną niesprawnością intelektualną z naszej placówki po zajęciach lekcyjnych.
Pomoce i środki Podczas zajęć będzie wykorzystywany sprzęt i instrumenty muzyczne dostępne w placówce oraz inne środki pozyskane przez prowadzącego. Materiały potrzebne do programów służących promocji i prezentacji działań placówki będą pozyskiwane w porozumieniu z dyrektorem placówki.
Termin zajęć Spotkania będą ustalane z dyrektorem placówki w każdym roku szkolnym. Zajęcia będą prowadzone nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
Uczestnicy zajęć Uczestnikami zajęć będą przede wszystkim uczniowie wchodzący w skład grupy artystycznej „Przyjaciele Różowej Pantery” a także inni chętni uczniowie, wykazujący umiejętności i zainteresowania tańcem i muzyką. Trzykrotna nieusprawiedliwiona absencja uczestnika podczas zajęć będzie traktowana jako niechęć do dalszego udziału w zajęciach. Uczeń taki może ponownie wziąć udział w spotkaniach w kolejnym roku szkolnym. Udział uczniów w danych zajęciach jest notowany przez prowadzącego.
Prezentacje dokonań Podczas zajęć tworzone będą różne programy artystyczne i muzyczne, które następnie mogą być prezentowane na spotkaniach i imprezach na terenie placówki oraz innych imprezach poza placówką, służąc promocji dokonań i pracy z uczniami. Udział w imprezach poza placówką będzie ustalany z dyrektorem placówki.
opracowanie: Robert Korzeniowski
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|